Batran omorat de 112

Batran omorat de 112

Halic 112 grosu andronServiciul Unic de Urgență 112 este acuzat de decesul unui bătrân din Bucecea. Decesul a survenit la data de 28 februarie, dar fiica acestuia a decis să rupă tăcerea abia de curând. Florentina Halic din orașul Bucecea ne-a sesizat că tatăl acesteia, Corneliu Grosu a decedat pentru că nici angajații serviciului 112 din Suceava nici cei de la Botoșani nu au vrut să trimită un echipaj de urgență la solicitările repetate, implorate chiar în dimineața zilei respective. Au lăsat totul în seama serviciului de permaneță a orașului Bucecea care a ajuns în cele din urmă la domiciliul bătrânului. Dar, pentru că s-au pornit la prășit fără sapă, s-au chinuit degeaba să-l mențină în viață pe bătrân. După cum spune fiica, echipajul venit ”cu docarul” nu avea nimic din ustensilele necesare unei intervenții medicale de urgență. Mai mult chiar, un doctor din localitate i-ar fi spus femeii că bătrânul a murit cu zile. După meditații profunde, Florentina Halic a ajuns la concluzia că ”țara trebuie să știe ce specialiști avem”.

Îngerii vieții de la 112 sunt…mesageri ai morții

Pentru a înțelege fondul problemei, am cerut fiicei îndoliate să ne explice ce s-a întâmplat. ”Lui i s-a făcut rău pe la ora trei dimineața. El avea probleme. A mai stat în spital și în noiembrie 2014 și era înregistrat la Botoșani că este cardiac. Mama m-a sunat pe la șase fără un sfert. Am luat telefonul și am sunat la urgențe, la 112. Mi-a răspus Suceava. Am explicat care este problema, i-am dat datele pe care mi le-a cerut și le-am spus să vină de urgență că tata e cardiac și eu știu simptomele lui. Mi-a făcut legătura cu Botoșaniul. Prima dată nu a răspuns nimeni. Am mai sunat odată. Mi-a răspuns un bărbat de la dispecerat, somnoros. Pe urmă mi-a dat să vorbesc cu o femeie, probabil o asistentă. A urmat aceeași procedură, cie sut, de unde sunt, care e problema. I-am spus tot și la fel i-am spus, veniți de urgență că nu are aer, nu mai simte mâna, îi vine să verse și are probleme cardiace. Mi-a răspuns că nu se poate, ei nu pot trimite salvarea de la Botoșani pentru că în Bucecea avem centru de permanență. Degeaba i-am spus că centul de permanență nu este pus la punct cu ce trebuie ca să dea primul ajutor. Cei de aici sunt pentru o injecție de noapte, de făcut un antibiotic sau o vitamină, dar nu de dat primul ajutor. Sub nicio formă cei de la Botoșani nu au vrut să trimită un echipaj. Mi-au spus că vor suna ei la centrul de permanență din Bucecea și mi-au închis telefonul”, a povestit Florentina Halic. Stupefiată, disperată, femeia a rămas în stradă, să aștepte salvarea. La un moment dat a mai sunat încă odată la 112. Era ora 6.48. Deci aproximativ o oră de când i s-a spus că cei de la centrul de permanență Bucecea vor fi trimiși la adresa bătrânului. În același oraș, la o aruncătură de băț de centrul de permanență. ”La un moment dat am văzut că iese de aici de la Poliție, trișca asta de salvare, că asta nu-i salvare. Asta-i pentru transport nu pentru primul ajutor. Ce să spun? Băiatul ăsta care este șofer pe trișca asta, pe docarul numit salvare, este șofer și pe mașină mare și pe mașina de pompieri și pe tractoarele Primăriei. Tot îl necăjește pe el, că nu au alt șofer. În fine, a ajuns la tata. Am intrat. Tata transpira, era palid, era gata. Dar el nu murea că mă aștepta pe mine. Avea tensiunea 12 cu 8, dar nu avea puls. Când au văzut așa, asistentele de aici, venite să dea primul ajutor, au anunțat și ele Botoșaniul” și-a continuat povestea fiica celui condamnat la moarte de către 112. După apelul telefonic al asistentelor, Florentina Halic a ieșit în stradă să aștepte ”urgența de la Botoșani”. Între timp, în casă, asistentele încercau să-l mențină în viață pe bătrân. Inclusiv prin manevrele de resuscitare, deși nu era mort. Marea lor problemă a fost că nu aveau oxigen. Au avut un tub de oxigen. Dar ghinion, nu funcționa. S-au dus la Primărie și au mai adus un tub de oxigen. Ghinion iar. Nici acela nu era bun. După vreo zece minute soția decedatului și-a sunat fiica să vină în casă, să nu mai aștepte salvarea că bătrânul a murit. ”Doctorița noastră nu a fost acolo, au fost cei de la permanență. Dar m-a întrebat doctorița cum l-am găsit pe tata. Și i-am explicat. Ce să vă spun? Asistentele, medicii care au venit, nu știu ce-s cu ele, nu știu de unde le-a scos. Și sunt medici… Da… Și cum a spus, i-am explicat doamei doctor Hanganu cum a fost și cum l-am găsit după ce a murit, cu spume la gură. Doamna doctor mi-a spus că tata nu era om de murit. A avut insuficiență respiratorie și dacă avea oxigen cum trebuie trăia și acum. Salvarea de la Botoșani are tot ce îi trebuie, dar dacă nu au vrut să vină… Că așa au mai făcut și cu un țigan de la blocul de garsoniere. S-a întâmplat aceași problemă. Sora mea a avut nevoie de o perfuzie că i s-a făcut rău și s-a dus la centrul de permanență. Nu aveau nimic. A trebuit să se ducă fratele meu la Botoșani să cumpere o perfuzie. Acum, la problema cu tata, am dat ultimul apel către dispeceratul de la Botoșani la ora 7.18. Și le-am spus că tata a murit pentru că nu au vrut să vină. Le-am spus că nu îi iert. Și nu au trecut două ceasuri și au început să circule mașinile de salvare, de la urgențe, una după alta. Când încolo, când încolo, pe Bucecea. Una s-a dus spre Hânțești. Au început să se miște când au auzit că tata a murit. Fac plângere și către Ministerul Sănătății, nu mă interesează. Tata nu trebuia să moară”, a mai spus Florentina Halic.

Întrebări… retorice

Altfel spus, chiar dacă bătrânul se afla în evidențele Botoșaniului, chiar dacă fiica le-a explicat celor de la 112 că centrul de permanență nu are nici cu ce ajunge la solicitări banale, celor care trebuiau să analizeze operativ situația și să trimită echipajul de la Botoșani nu le-a păsat nici cât negru sub unghie. Este foarte interesant și cum șoferul de pe salvarea centrului de permanență este șofer pe toate utilajele și mașinile tuturor serviciilor din subordinea Primăriei. Femeia nu îl acuză deloc pe șofer. Îl înțelege. Dar nu a putut să nu se întrebe ce se întâmplă la o urgență dacă șoferul nu poate răspunde sau conduce într-o seară, fie și pentru simplul fapt că poate se duce la o nuntă sau se îmbolnăvește chiar el? Sau ce s-ar întâmpla dacă este nevoie ca singurul șofer al orașului să fie solicitat să intervină cu mașina salvării la o urgență medicală și, în același timp, să fie solicitat să intervină cu mașina pompierilor la un incendiu?! Dimpotrivă, femeia i-a luat apărarea băiatului.

Explicațiile primarului, pe limba muritorilor

Având în vedere aceste aspecte, am solicitat și primarului orașului să ne dumirească în privința spuselor femeii. Primarul Andron Țâmpău confirmat afirmația despre unicul șofer al orașului și a explicat că totul este ok. Înainte de a vorbi cu domnia sa, am făcut un exercițiu. Am sunat la Primărie și am solicitat să ni se dea un număr de telefon al centrului de permanență pentru că avem o urgență medicală și vrem să îi anunțăm să vină. Răspunsul ne-a lăsat perplexi: ”centrul de permanență nu este dotat cu linie telefonică. Dacă cineva are nevoie de urgență trebuie să sune la 112”. Și 112 am văzut și explicat cum acționează.

”Noi la Primărie nu avem tractoare. Nici buldoexcavatoare… Avem un singur buldoexcavator, da… și avem mașina Primăriei și salvarea… salvare… adică mașina cu care ste dotat centrul de permanență. Și da, șoferul este același pentru toate aceste mașini. Nu cumva să spună că ar fi vinovat șoferul că a murit tatăl dânsei… Eu cred că am măsura vorblor și responsabilitatea  faptelor, iar atunci cân eu am pus un șofer pe această mașină eu știu cine este acest om și la orice intervenție, la orice oră din zi sau din noapte a plecat. Băiatul ăsta nu consumă băuturi alcoolice, este un om serios care poate să intervină la orice oră din zi sau noapte. Și nu a fost prima intervenție. Avem centrul ăsta de permanență aici și am salvat vieți multe. Acuma sigur că durerea e mare când pierzi pe cineva drag. Asta nu înseamnă că trebuie să împroști cu noroi și să arunci acuze în stânga și în dreapta că nu s-a mișcat repede șoferul de la primărie sau primarul. Bătrânul a fost pe la Primărie cu câteva zile înainte de deces, că avea o problemă mai veche aici legată de fondul funciar. Eu am chemat un specialist de la Prefectură și mi-a arătat ce trebuie să facem ca să intrăm în legalitate… Nu știu, noi am fost foarte deschiși și cooperanți cu el”, a declarat primarul orașului Bucecea, Andron Țâmpău. Cât privește lipsa unei linii de telefon la centrul de permanență, edilul ne-a explicat că într-adevăr, centrul nu are telefon fix, dar cei care lucrează la centrul de permanență au telefoane mobile și numerele acestora au fost afișate public.

Cum e turcul așa e și fesul

Pentru că acuzațiile și nemulțumirile fiicei decedatului se îndreaptă spre serviciul 112, am încercat să obținem un punct de vedere oficial al colonelului Adrian Fulea, ofițer desemnat exclusiv pentru relația cu presa de către Serviciul unic pentru situații de urgență 112.  După încercări repetate de a-l contacta telefonic și pe fix și pe cele două mobile ale sale, am primit un mesaj prin care ni se cere să lăsăm un SMS. Înșelegând că și purtătorul de cuvânt este la fel de operativ precum angajații de la dispeceratul 112 Botoșani, am lăsat un mesaj vocal pe telefonul colonelului. Ultimul răspuns a fost să trimitem o solicitare oficială către Serviciul de Telecomunicații Speciale, la o adresă de e-mail. Pentru că știm care este soarta cererilor oficiale în unele servicii și instituții ale României, nu am trimis niciun mesaj. Poate că se vor sesiza după lecturarea acestui material și vor catadicsi să ne transmită un punct de vedere oficial. Ideal ar fi să facă acest demers după o anchetă/analiză atentă a situației și nu mecanic. Vom reveni cu siguranță asupra acestei povești după ce și ministerele de resort vor afla de acest caz.