EXCLUSIV Virginia Zeani și completarea absolutului

EXCLUSIV Virginia Zeani și completarea absolutului

0 215

Evenimentul anului în România, s-a consumat la Târgu Mureș, de curând. Puțini știu, însă, că zămislirea și strălucirea acestui eveniment se datorează unui botoșănean, originar din Târgu Mureș. Marian Jurgiu. Subiectul și povestea Festivalului Virginia Zeani a existat de mult timp. Există de 92 de ani. Se numește Virginia Zeani. Locația festivalului aproape că a fost reclamată de subiect, respectiv Solovăstru, județul Mureș, locul nașterii inegalabilei soprane Zeani. Dar, vorbind de Zeani, absolut oriunde s-ar fi putut face un asemenea festival. Ceea ce înseamnă eforturile pentru pregătirea unui astfel de festival este , de acum, ceva ce ține de epopee. Pentru că pentru a  organiza un astfel de eveniment, care să fie ca un tribut adus unei asemenea personalități, nu poți să nu respecți niște standarde care să fie în concordanță cu numele și personalitatea acestei mari soprane, a acestui mare român, Virginia Zeani. Fără Zeani universul, absolut în termeni pământeni, ar fi fost…incomplet. Orice gânditor mai profund ne-ar spune că absolutul există în sine, fără să fie nevoie de grănițuirea sa de către muritori. Și este adevărat. Dar a trebuit să existe o idee, o viață trăită sub auspiciile absolutului – Zeani și un om – Jurgiu, care să șlefuiască acest absolut pe înțelesul tuturor.

Universul, un brand, un nume și…firescul eternizării 

”Despre brand s-a vorbit la prima ediție a festivalului. Primul care a punctat brandul este deja directorul Filarmonicii, un om aflat la sfârșitul unei cariere prestigioase și care are toate atuurile să vorbească despre brand. O altă persoană care a vorbit despre brand, este duhovnicul doamnei Virginia Zeani, Înalt Prea Sfințitul Bercea, episcopul greco-catolic al Bihorului și Oradei, care, de asemenea, cunoaște dimensiunea și personalitatea Virginiei Zeani. Despre brandul Virginia Zeani a vorbit și primarul Târgu Mureșului, care a fost fascinat și cucerit de ce s-a întâmplat acolo, poate și prin prisma faptului că soția dumnealui este o rudă mai îndepărtată a doamnei Zeani”, a susținut Marian Jurgiu, părintele faptic și spiritual al festivalului. Deja se lucrează la pregătirea celei de a doua ediții a festivalului. Sau cum spune Jurgiu, ”noi deja lucrăm la ediția a treia și aceasta presupune că ediția a doua va fi”. Deja sunt câteva teatre din Europa care l-au contactat pe Jurgiu pentru a discuta despre anumite parteneriate. Urmează ca detaliile să fie stabilite cu oameni de specialitate. Una dintre locațiile viitoarelor ediții ale festivalului va fi Arena din Verona, unde, anual, timp de o lună de zile, se desfășoară concerte. ”Virginia Zeani este un brand. Nu trebuie să facem un brand… Dar , da, se discută despre un brand al celor care au înțeles să-și asocieze numele cu doamna Zeani. În termenii ăștia trebuie vorbit despre brand”, a mai adăugat Jurgiu.

Iureșul cutumelor și icebergul încăpățânării de a ridica ștacheta 

Întrebat fiind câte uși închise și ferestre deschise a găsit în munca de organizare a festivalului, Jurgiu a explicat clar cum au stat lucrurile. Dar perseverența, dorința aproape nepământeană de a realiza ceva cu adevărat deosebit, l-au determinat să depășească orice piedici. Dincolo de obișnuința românilor și mai ales a autorităților din România de a organiza evenimente banale, îmbâcsite de mici și bere sau evenimente gândite la un șpriț în tavernele politice, la miez de noapte. Cu rezultate, evident, la fel de …anonime. ”Ferestre închise și tot ce vreți dumneavoastră, închise peste tot. Dar am avut răbdarea și ambiția, poate nebunia, uneori, să le deschid. Și s-a dovedit o alegere înțeleaptă. Pentru că odată ce reușești să obții câteva minute în care să știi să explici și să arăți cine este doamna Virginia Zeani, cu siguranță orice persoană devine foarte interesată de subiect. După care lucrurile devin puțin mai simple. Și am mai văzut ceva. O formă serioasă de suspiciune, atunci când le propui unor responsabili un astfel de proiect. Li se pare atât de mare, de nerealizat și … încep să te vadă ca pe un fel de extraterestru care vine să le propună altceva decât mici și bere. Din iureșul acesta trebuie tot tu să ieși și să le arăți viziunea, să le arăți avantajele lor. Ajutându-i să înțeleagă, atunci lucrurile pot să se schimbe. Totul presupune muncă și răbdare”, a declarat Marian Jurgiu. Acesta, în modestia care-l lovește uneori, susține că el nu a făcut nimic. În afară de a-și arăta ”încăpățânarea” în a duce la bun sfârșit proiectele pe care și le propune. Ba chiar nu are nicio problemă să recunoască, el însuși, că este un profan al domeniului. Dar aceasta s-a dovedit că nu a fost un obstacol. Ba, mai mult, Jurgiu a dovedit că atunci când îți dorești cu adevărat să faci ceva deosebit, de anvergură internațională, la alte cote decât sunt oamenii obișnuiți, poți să faci. Chiar dacă ești profan. Trebuie doar să ai dorință și viziune. Nestrămutate. Restul… vine odată cu profesioniștii atrași în proiect. Perseverența sa a atras în jurul său persoane din diverse domenii. Unii, la început, au crezut în Jurgiu, dar nu credeau în ideea și proiectul său. Alții – invers. Cei care i-au stat în preajmă au fost suspicioși la prima ediție. Acum lucrurile stau altfel. Ba chiar, imediat după acest festival, Marian Jurgiu a primit și câteva oferte de a lucra pe alte proiecte în Europa. Regizorul primei ediții a Festivalului Virginia Zeani, unul dintre cei mai buni cinci regizori ai lumii, același om care a regizat turneul celor 3 tenori, Carreras, Pavaroti și Domingo timp de 11 ani, aceast regizor i-a cerut lui Marian Jurgiu organizarea a încă două ediții de festival.

Triunghiul reușitei: Zeani – absolutul în linii curbe – Jurgiu

Un interviu despre Virginia Zeani este clar că nu poate fi cuprinzător niciodată. Dar, în dialogul cu Jurgiu nu am putut să nu aducem în discuție teoria sunetelor curbe și a absolutului. Tenta este filozofică, dar, de multe ori, insesizabil, filozofia este însăși realitatea de lângă noi. Însuți trofeul festivalului este o materializare a absolutului, a personalității Virginia Zeani. ”Trofeul este o poveste în sine. A apărut din nevoia de a reprezenta profilul spiritual al doamnei Zeani. Ne-am ferit de a opta pentru un portret, fie el desenat sau sculptat, pentru că activitatea doamnei Zeani se întinde pe o perioadă de 60 de ani. Și atunci am vrut să abordez o formă abstractă a profilului spiritual. Citindu-o și ascultând-o, ore și nopți și zile, am vrut să mergem pe o idee care apare la doamna Zeani. Ea a fost numită de lumea culturală, aproape jumătate de secol, La ssoluta. Dacă Mariei Callas i se spunea La Divina, Virginia Zeani a fost numită La soluta. Această idee de absolut a apărut în trofeu. Ideea de absolut este tema multor artiști. Chiar și Brâncuși o are, doar că el în linii drepte. Pe când  aici, am mers pe linii curbe. Însăși doamna Zeani spune că sunetul iese din fiecare dintre noi în linie curbă. Din unirea celor două concepte, absolut și curb, a rezultat acest trofeu, care a fost cerința mea, dar realizarea a fost a unui artist din Ardeal, tot din zonă și care a reușit să pună în valoare cele două idei. Absolutul în linie curbă reprezintă cu adevărat profilul spiritual al doamnei Zeani”, a explicat Marian Jurgiu. Despre zeani nu se poate vorbi decât la superlativ. Oricâte cuvinte, oricât de meșteșugite, alambicate, înzorzonate, nu pot exprima întrutotul absolutul Zeani.

 



EXCLUSIV Virginia Zeani și completarea absolutului