INEDIT Miki Balan și transportul public cu ”tărăboanțe” în Botoșani

INEDIT Miki Balan și transportul public cu ”tărăboanțe” în Botoșani

Firmele de servicii publice din Botoșani au intrat abia acum pe făgașul crizei financiare și, disperate să supraviețuiască, apelează la diverse strategii care numai markeing nu pot fi catalogate, strategii prin care să subjuge publicul larg, să-l țină legat de serviciile care lasă de dorit sau care să-l prostească de așa manieră încât să i se pară că nu mai există alternative și că ceea ce oferă firmele în cauză sunt servicii la standarde europene. Vom vorbi pe parcursul mai multor materiale despre tenebrele afacerilor de la Locativa, Modern Calor, Eltrans, Microbuzul, Victor Construct, și alte firme care mănâncă banii publici, iluminat public și proiecte derulate de Primărie sau firmele deconcentrate, vom arăta fața hidoasă a umilinței și degradării umane la care suntem supuși sistematic de aceste firme și nu numai. Astăzi citiți o analiză la rece a firmei de transport public în comun cu tărăboanțe. 

Botoșani este orașul în care transportul public se face cu ”tărăboanțe”. Cu toate acesteam firma de maxi taxi încă nu a renunțat la visul monopolului. Timp de mai mulți ani, încă de pe vremea fostei administrații locale, Dumitru Balan (alias Miki Balan), administratorul societății de maxi taxi Microbuzul SRL, a tot bătut tobele că vrea un parteneriat public – privat cu Primăria Botoșani, un parteneriat prin care să administreze societatea Eltrans în interesul comunității. Eronat! Miki avea nevoie de o gură solidă de aer, o perfuzie financiară care să-i asigure liniștea mulți ani.

Miki Balan a tot ieșit în presă, în ultimii ani, cu diverse idei, trecute pe la hair stylist astfel încât să conducă spre o impresie de economie socială. Să fim serioși! Miki Balan nu va face niciodată economie socială, nu îi va păsa niciodată de sărăcia publicului botoșănean. Este om de afaceri, care își cunoaște bine interesul și are de condus spre profit o afacere – firma de transport public în comun Microbuzul SRL.

Mogulul tărăboanțelor își cumpără concurența

Dovadă că, anul acesta, fix în preajma sărbătorilor pascale, onorabilul director de maxi taxi se afla cu reale șanse de succes pe topoganul falimentului. Mai bine spus firma pe care o administrează, pentru că Microbuzul are personalitate juridică distinctă de administratorul ei, chiar dacă atunci când spui transport public în comun în municipiul Botoșani spui, de fapt, Miki Balan. Atunci, Balan declara în exclusivitate pentru Informatorul de Botoșani și Suceava că renunță la transportul public. Dar ne-a cerut să nu publicăm nimic, pentru că oricum are de gând să dezvolte alt business la Vlădeni, acolo unde are micul ranch mai puțin cunoscut botoșănenilor. Zilele acestea l-am întrebat pe Miki Balan cât a fost de adevărată acea declarație. Reacția și spusele lui nu fac decât să confirme și să întărească ceea ce relatăm în debutul acestui material. ”Nu, nu e adevărat. Eu am spus asta? Nu, asta era atunci. Din cauza firmei de la Ipotești. Acum s-a rezolvat. Le-am cumpărat mașinile cu care făceau ei transport public și gata. Acum e bine. Dacă nu făceam asta, da, așa este, mă duceam la vale. Dar să nu scrieți ce spun eu acum. La ce trebuie? De ce? Nu e bine… abia s-au liniștit lucrurile… ce fac, stârnesc iar scandalul?”, a susținut Miki Balan. De asemenea, pentru conturarea cât mai fidelă a portretului omului de afaceri Miki Balan, trebuie să amintim câteva din perlele declarative ale administratorului și jocurile pe care le-a făcut pentru păstrarea supremației pe acest sector de servicii publice.  Chiar dacă și în prezent transportul călătorilor cu maxi taxi în Botoșani se face în aceleași condiții ca anul trecut, ca acum doi ani sau acum cinci ani. Și condițiile sunt vizibile cu ochiul liber și sigur au fost simțite de mii de botoșăneni care folosesc microbuzele lui Miki pentru a călători.

Agentul 007 din Botoșani și maxi taxi în microbuze dotate cu frână de bicicletă

Miki Balan ține cu dinții de transportul public în comun și vrea chiar monopol. Pentru că dacă o altă firmă obține avizele și licențele necesare aceasta ar fi o amenințare catastrofală pentru Microbuzul. Un operator nou de transport în comun ar veni cu microbuze noi, care să întrunească toate condițiile necesare unui transport public decent. Or, actualmente, cu microbuzele lui Miki mergi în aceleași condiții insalubre, lipsite de confort. Mașinile sunt în continuare sicrie ambulante sau tărăboanțe cum au fost numite de unii botoșăneni (unele au cu mult peste 500.000 de kilometri la bord), sunt ruginite, cu găuri prin pardoseală chiar, cu sisteme de închidere a ușilor rudimentare, pe bază de sfori, cabluri sau manete precum frânele de la biciclete. În plus nu sunt nici suficiente, sau graficul orar al curselor nu e bine gândit, pentru că adesea, ești nevoit să călătorești precum sardinele, în picioare și înghesuit de toți cetățenii certați cu igiena. Ca să nu  mai vorbim de climatul din microbuze și de amnezia unor șoferi de a elibera bilete. În ciuda patronului Miki Balan care, luni bune de zile, o făcea pe-a agentul 007 în încercarea de a-și suprinde șoferii angajați care nu taie bilete.

Scandalul cu Miss Andreea, amenințarea confortului lui Miki

Firma care constituia o amenințare pentru Miki Balan este Miss Andreea din Ipotești, comuna Mihai Eminescu. Această firmă este cea de la care administratorul Microbuzul spune că le-a cumpărat mașinile și, astfel, a scăpat de o piedică decentă pe drumurile publice. În octombrie anul trecut, între cei doi operatori de transport s-a iscat un scandal de toată frumusețea, scandal care viza și sfera penalului. Scandalul s-ar fi aprins după ce firma din Ipotești ar fi obținut licență pentru stații din Botoșani, unde, înainte, nu avea voie să oprească. Miki Balan a fost acuzat atunci că, timp de patru ani a circulat fără licență pe o distanță de doi kilometri, pe teritoriul comunei Mihai Eminescu. După cum declara atunci Verginel Gireadă, administratorul public al comunei Mihai Eminescu, actualmente deputat USL, Miki a fost toleerat tacit timp de patru ani pe traseul cu pricina și abia în octombrie s-a intrat în legalitate. Se pare că Verginel a avut dreptate, din moment ce rezolvarea problemei de către Miki Balan s-a făcut prin cumpărarea mașinilor firmei din Ipotești și scoaterea acesteia din ecuație. Despre plângerile penale formulate în octombrie anul trecut nu se mai știe nimic. Întrebarea este daccă actualmente, după eliminarea concurenței, Miki Balan circulă tot fără licență pe traseul în discuție, sau a cumpărat și licența deținută anterior de firma din Ipotești? Cert este că inclusiv călătorii din comuna Mihai Eminescu vor continua să circule cu multe dintre ”tărăboanțele” lui Miki Balan.

  • Vom reveni în următoarele articole cu detalii interesante asupra modului în care Miki Balan a ajuns să dețină supremația în transportul public în comun în Botoșani, asupra modalităților prin care concurența a fost înlăturată din 2007 – 2008 până acum, asupra scandalului MicrobuzulInspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, asupra scandalului Microbuzul – SC Tur Rom, asupra scandalului Microbuzul – Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC), dar și asupra altor episoade elocvente din evoluția afacerii Microbuzul SRL.